Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Zeven bronnen van werkplezier - Leaufort Terug naar boven

Zeven bronnen van werkplezier

Terug naar Nieuws

Veel medewerkers brengen meer tijd op het werk door dan met vrienden of partners. Een goede reden om ervoor te zorgen dat die werktijd zo plezierig mogelijk is. Uit kwalitatief onderzoek is gebleken dat er in totaal zeven basisprincipes bestaan die van invloed zijn op de beleving van plezier op de werkvloer.

Ine Maris, consultant bij trainingsadviesbureau Moovs en verantwoordelijk voor het trainingstraject ‘de zeven bronnen van arbeidsvreugde’ vertelt: “Het programma is ontwikkeld door Kees Kouwenhoven. De zeven aspecten zijn tot stand gekomen door in gesprekken met meer dan 1.000 medewerkers te informeren naar waar zij plezier aan beleven tijdens het werk. Uit al deze ervaringen en meningen bleek dat er in totaal zeven basisaspecten zijn die van invloed zijn op plezier in een werkomgeving.”

De zeven bronnen van arbeidsvreugde

1. Fysiek welbevinden: voldoende inkomen, gezond en veilig voelen
2. Collegialiteit: werkrelaties, groepsgevoel
3. Waardering en vertrouwen: ruimte om te handelen en waardering krijgen
4. Goede prestaties: resultaten bereiken
5. Groei: individuele talenten ontwikkelen of anderen coachen en ondersteunen
6. Werken met hart en ziel: authenticiteit
7. Hogere zingeving: iets kunnen betekenen voor anderen

Verschillende invulling

De invulling van de zeven aspecten verschilt per beroep en per werknemer. Maris licht toe: “Fysiek welbevinden heeft voor een krabvisser op de Barentszzee natuurlijk een andere betekenis dan voor een accountant. Maar ook per werknemer worden de aspecten anders beoordeeld. Zo krijgt de ene werknemer een kick van goede prestaties, terwijl de andere werknemer vooral plezier haalt uit het coachen van anderen.”

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Voor een manager is het van belang om te weten hoe zijn medewerkers de zeven aspecten beoordelen en of dat in lijn is met de wensen van de organisatie. Maris: “Als een bedrijf sterk stuurt op het halen van targets en een medewerker merkt dat hij of zij van die targets een ongemakkelijk gevoel krijgt dan is het de vraag of die medewerker wel op de goede plek zit. Misschien ervaart hij of zij wel meer plezier door te kiezen voor een bedrijf waar aan gedrevenheid en authenticiteit meer belang wordt gehecht”, aldus Maris. Door medewerkers punten te laten verdelen over de verschillende aspecten worden zij zich bewust van hetgeen voor hun persoonlijk belangrijk is. “Door actief aan de slag te gaan met werkplezier kan duidelijk worden hoe het komt dat er soms botsingen ontstaan tussen verschillende werknemers. Ook kunnen knelpunten in een team gesignaleerd en daardoor aangepakt worden.” Om goed te kunnen functioneren is het raadzaam dat medewerkers regelmatig in de gaten houden waar ze al dan niet plezier van krijgen en zelf actie ondernemen als dat nodig blijkt te zijn. Maris: “Niet alleen voor werknemers ook voor werkgevers heeft plezier op het werk voordelen. Plezier zorgt namelijk voor minder ziekteverzuim en zelfs voor betere prestaties. Het gezegde ‘een dag niet gelachen is een dag niet geleefd’ lijkt ook voor de werkvloer op te gaan.”

Bron: Managersonline.nl

Lees ook het artikel ‘Heeft u het punt van zelfontplooiing bereikt? (piramide van Maslow)