Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Zes tips om te werven tijdens een crisis - Leaufort Terug naar boven

Zes tips om te werven tijdens een crisis

Terug naar Nieuws

In turbulente tijden is het personeelsbestand ‘volatiel’, zoals wel eens eufemistisch gezegd wordt. Slimme HR-managers kunnen daar als volgt hun voordeel mee doen:

1. Blijf op de hoogte van het reilen en zeilen in uw sector

Welke bedrijven staan aan de rand van de afgrond ? Welke fusies zijn er op til? Wie is failliet gegaan? Allemaal omstandigheden waarbij personeel plots beschikbaar komt.

2. Wees brutaal

Aarzel niet om rechtstreeks contact op te nemen met de HR-collega van een bedrijf dat tegen een faillissement aanhikt of grondig moet reorganiseren. Hij zal waardevol personeel moeten laten gaan en is misschien blij om enkele werknemers een kans te kunnen geven.

3. Laat uw personeel werven

Eigen werknemers kennen ook hun concurrenten en weten vaak wie een effectieve collega zou kunnen worden. Laat ze hen benaderen en loof een beloning aan mensen die goede krachten aanbrengen.

4. Val op

Maak uw bedrijf bekend bij potentiële nieuwe werknemers. Laat flyers strooien in de buurt van de target-bedrijven of verstuur gerichte smsjes naar geselecteerde werknemers. Ook billboardreclame in geselecteerde buurten kan wonderen doen.

5. Wees aanwezig op internet

Werknemers die voor ontslag vrezen gaan meteen surfen, zeker naar de sites van concurrenten. Alle vacatures moeten dus prominent op uw site worden aangekondigd. Kijk ook rond op sociale netwerken als LinkedIn.

6. Schakel een recruiter in

Oké, dat kost wat, maar u kunt zelf bijvoorbeeld alvast een aantal target-bedrijven selecteren.