Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Zelfbewust gedrag - Leaufort Terug naar boven

Zelfbewust gedrag

Terug naar Nieuws

Sociale interactie bepaalt wat er binnen ondernemingen gebeurt

De betrokkenheid van een manager bij de ontwikkeling van lokale, zelforganiserende interactiepatronen van medewerkers bepaalt in belangrijke mate zijn/haar succes en daarmee dat van de organisatie.

Dit blijkt uit onderzoek van Professor Nol Groot, bijzonder hoogleraar managementwetenschappen aan de Open Universiteit, in zijn oratie ‘Tot Rotterdam zijn jullie een stel – Gedrag en identiteit als pijlers onder verbeterprocessen in organisaties’. De oratie heeft betrekking op de door de Nederlandse Spoorwegen ingestelde leerstoel managementwetenschappen, in het bijzonder management in complexiteit.

Gedrag en identiteit blijken bepalend te zijn voor resultaat van verbeterprocessen

Organisaties blijken vaak minder beheersbaar dan we denken. Directies beseffen steeds meer dat ze slechts een beperkte directe invloed hebben op het globale resultaat van een organisatie. Afgeleid van ideeën uit de complexiteitswetenschappen gaat Groot ervan uit, dat zelforganiserende sociale interactie tussen mensen bepalend is voor wat er in en met organisaties gebeurt. Het is de uitkomst van vele lokale patronen van zelforganiserende lokale interactie tussen mensen, die bij de organisatie betrokken zijn. Hierbij spelen macht, ideologie en identiteit een belangrijke rol. Tijdens deze interactie veranderen waarden, gedrag en identiteit van alle betrokkenen, managers kunnen, door een grotere directe betrokkenheid bij de dagelijkse patronen van het dagelijkse werk, invloed uitoefenen op de ontwikkeling van het zelfbewustzijn van collega’s.

Nieuwe initiatieven – een voorbeeld

’S nachts, na een computerstoring, stellen machinisten en conducteurs aan de verkeersleiding voor een stoptrein te splitsen, om met het andere deel gestrande reizigers naar hun oorspronkelijke vertrekstation terug te brengen. Het zal niet verbazen dat dit, ondanks de overlast, leidt tot opgeluchte reizigers. Veel van deze kleine, maar uiterst belangrijke, initiatieven hebben een grote invloed op de verbetering van klantoordelen. Reizigers begrijpen dat er in de techniek dingen mis kunnen gaan, maar ze begrijpen niet wanneer ze in de steek gelaten worden.

Het door de manager voortdurend bespreekbaar maken van vergelijkbare positieve en negatieve voorbeelden bij medewerkers ondersteunt het ontwikkelen van herkenbare routines. Dit leidt vervolgens tot nieuwe initiatieven, waar klanten wat aan hebben. De resultaten van een organisatie komen mede door deze lokale patronen tot stand, zonder dat de manager daar directe invloed op uitoefent.

Een dergelijk proces kan ook actief op gang gebracht worden. De vorm en mate waarin dit fenomeen plaatsvindt wordt door Leaufort – adviesbureau werving, selectie en assessments – gemeten met behulp van een competentiescan. Vervolgens wordt er een actieplan opgesteld om initiatieven meer vanzelfsprekend aan medewerkers te ontlokken en vindt begeleiding plaats bij het kanaliseren daarvan. Dit leidt tot meer betrokkenheid en klantfocus. Klanten merken dat en maken hun waardering kenbaar, hetgeen het nemen van initiatieven weer stimuleert en waarmee een zelfvoedend proces ontstaat.