Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Werving en selectie uitbesteden of zelf doen? - Leaufort Terug naar boven

Werving en selectie uitbesteden of zelf doen?

Terug naar Nieuws

Bijna de helft van de recruiters vertrouwt zijn of haar intuïtie

Nu elke vacature tot flink wat reacties leidt, zou je denken dat het veel makkelijker is om de beste kandidaat te vinden. Niets is minder. Managers ondervinden nu aan den lijve dat te veel keuze zo mogelijk nog erger is dan te weinig. Uit onderzoek blijkt dat bijna tweederde bang is belangrijke informatie over een kandidaat over het hoofd te zien en daardoor de verkeerde beslissing te nemen.

Ongepaste vragen

“Door de recessie worden bedrijven overspoeld door sollicitanten, maar dat is absoluut geen garantie voor een feilloze sollicitatieprocedure. Zorgwekkend is bijvoorbeeld dat er vaak ongepaste of zelfs onwettige vragen gesteld worden, vaak uit onwetendheid. 30 tot 40 procent van de HR-managers weet bijvoorbeeld niet dat vragen over de huwelijkse staat, religie, leeftijd of familie wettelijk niet toegestaan zijn. Maar liefst 80 procent weet niet dat ze geen gezondheidsgerelateerde vragen mogen stellen. Deze onwetendheid kwam duidelijk naar voren toen de onderzoekers ook de kandidaten gingen ondervragen. Een op de drie was gevraagd of ze getrouwd waren en een vijfde of ze kinderen zouden willen. Werkgevers kunnen er niet zomaar van uitgaan dat werkzoekenden dergelijke vragen wel zullen accepteren, alleen omdat er nu een recessie heerst. Het is in economisch barre tijden zelfs waarschijnlijker dat er rechtszaken aangespannen worden als iemand zich gediscrimineerd voelt. Geldgebrek speelt hierbij een grote rol.

Snelle beslissingen

Verder bestaat het risico dat overbelaste HR-professionals te snel knopen doorhakken. Het kan om veel geld gaan, maar toch neemt bijna de helft van de recruiters binnen een half uur na het sollicitatiegesprek een beslissing. Meer dan 40 procent is daarentegen bang dat ze niet voldoende informatie hebben om een doordacht besluit te nemen. Bijna driekwart vindt zichzelf een goede interviewer, en een meerderheid daarvan vertrouwt met name op zijn onfeilbare intuïtie.

De onderzoekers ontdekten verder dat managers gemengde gevoelens hebben over werven via sociale media. Slechts een kwart bezoekt sociale netwerken om informatie over kandidaten te vinden, al geldt dit voor bijna de helft van de jonge recruiters. Van degenen die dergelijke sites bezoeken, betrekt 60 procent de gevonden informatie bij de beslissing om iemand wel of niet aan te nemen. Wat vinden de kandidaten hier van? Minder dan een derde is bang dat wat ze online zetten een negatieve invloed op hun carrière kan hebben. Daar vergissen ze zich echter in. Werkgevers op hun beurt moeten oppassen. Officieel mogen ze online informatie met betrekking tot bijvoorbeeld religie en seksuele geaardheid niet gebruiken bij hun besluitvorming.

U kunt deze valkuilen ook omzeilen door een goed werving en selectiebureau in te schakelen. Leaufort hanteert niet alleen strikt de sollicitatiecode, maar stelt een kandidaat ook pas voor, na een uitgebreid assessment wat afgenomen wordt in haar eigen assessment center. Solide procedures en langjarige ervaring verkleinen het afbreukrisico aanmerkelijk. Bovendien verstrekt Leaufort ook nog eens een duidelijke garantie van drie maanden. Hierdoor wordt het risico van eventuele verkeerde keuzes nagenoeg uitgesloten.