Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Weg met de flexplek! - Leaufort Terug naar boven

Weg met de flexplek!

Terug naar Praktijk / Thema's

Trend van individualisering

Individualisering is een trend die haar oorsprong vindt in de industrialisatie van de 20ste eeuw. De welvaart nam toe en de samenleving werd democratischer. Door technologische ontwikkelingen werd de wereld toegankelijk voor de massa. Mensen kregen hierdoor meer inzicht in mogelijkheden en keken buiten de groepsgrenzen. Door ontzuiling en secularisering is een bepaalde groepsbinding weggevallen en ligt de focus meer op het individu.

Individualisering op de werkvloer

Ook in de wereld van werk is individualisering al geruime tijd zichtbaar; ook daar staan de behoeftes van de individuele werknemer centraal. Organisaties geven hun werknemers meer vrijheid om hun baan flexibel in te richten, waardoor ze plaats- en tijdonafhankelijk kunnen werken. Gevolgen hiervan zijn dat werknemers door moderne flexkantoren geen vaste werkplek meer hebben, zich ontheemd voelen en elkaar niet meer kunnen vinden. Agenda’s zijn lastig op elkaar af te stemmen. Bovendien lijkt de noodzaak voor minder direct contact er niet te zijn door optimale ICT-middelen. Veel werknemers kiezen ervoor om vanuit huis te werken.

Neerwaartse spiraal

De organisatie focust zich op de resultaten en de werknemers mogen zelf bepalen hoe zij deze zullen behalen. De verantwoording hiervoor moeten de werknemers dan ook zelfstandig dragen. De werkdruk groeit en maakt dat werknemers afhaken. Organisaties ervaren inefficiëntie en proberen dit vaak op de klassieke manier op te lossen met reorganisaties en kostenbesparingen. Deze oplossingen gaan gepaard met onzekerheid en meer werkdruk voor de overgebleven werknemers. Deze groep zal door de groeiende druk nieuwe afvallers kennen, waarmee een neerwaartse spiraal in gang gezet is.

Samenwerken

Aangezien klassieke oplossingen als reorganisaties vaker de druk opvoeren en niet leiden tot efficiëntieverbetering, moet de focus verlegd worden op alternatieven. Organisaties moeten leren omgaan met de trend van individualisering. Doordat werknemers op eilanden terechtkomen, is het aan de organisatie om deze eilanden dichterbij te brengen zodat men efficiënter gaat samenwerken. De aanpak van het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo is hiervan een goed voorbeeld: topvrouw Mayer wil dat werknemers meer discussies in de kantine aangaan en bijvoorbeeld in de wandelgangen nieuwe inzichten opdoen. Dat lukt niet als iedereen thuis werkt en alleen contact heeft via de digitale kanalen. Voor Yahoo is innovatie een belangrijke pijler in het succes van de organisatie. Innovatie kan volgens Mayer alleen ontstaan als er direct contact is tussen collega’s in een open werksfeer. Sociale media kunnen ondersteunend ingezet worden als middel om contact te houden buiten werktijden. Duidelijke afspraken dienen gemaakt te worden over het aantal keer in de week dat collega’s elkaar zien en de bereikbaarheid als je niet op kantoor bent.

Een goede samenwerking zou dus het succes van iedere organisatie kunnen bepalen. Oplossing is het nieuwe werken 2.0: het nieuwe samenwerken.

Bronnen: