Terug naar boven

Wat werkt nou écht?! Effectieve verandertechnieken uit de praktijk

Terug naar Nieuws

Naast geijkte veranderhulpmiddelen als trainingen, voorbeeldgedrag, beloningen en succesverhalen, kunnen onderstaande elementen toegepast worden om een verandering écht te laten slagen. Focus ligt daarbij op het gedrag van individuele medewerkers.

Concrete verwachtingen

Het is van belang dat de gewenste manier van werken concreet gemaakt wordt. Dat kan door de formulering van de boodschap aan te passen. Niet: ‘We gaan digitaler werken’, maar: ‘Iedereen ontvangt een laptop en een cursus internetgebruik, en dient daar vanaf aanstaande maandag gebruik van te maken’. Zie ook SMART formuleren.

Persoonlijke boodschap

Naast het concretiseren van het verwachte gedrag, moet het belang voor de individuele medewerker duidelijk gecommuniceerd worden. Pas als medewerkers begrijpen wat er voor hen persoonlijk verandert, passen ze hun houding en gedrag aan. Zeg dus bijvoorbeeld: ‘Voor de receptiemedewerker betekent de verandering dat hij/zij nieuwe klantgegevens niet meer met de hand, maar via digitaal systeem X gaat verwerken’.

Individueel veranderplan

Laat medewerkers, om ze te committeren aan de verandering, een persoonlijk veranderplan opstellen. In dit plan staan persoonlijke gedragsveranderingen genoemd en doen medewerkers de belofte zich daaraan te houden. Bijvoorbeeld: ‘Ik zal voortaan mijn afspraken in mijn digitale agenda zetten’.

Stapsgewijze uitvoering

Met behulp van een serie van één of enkele uitdagende kleine opdrachten per dag, worden de medewerkers aangezet tot actie. Voorwaarden zijn wel dat álle medewerkers de opdrachten uitvoeren en dat het weinig extra tijd kost. Door de uitdaging worden de medewerkers eerder aangezet om mee te werken en door de dagelijkse herhaling wordt het gewenste gedrag snel een nieuwe gewoonte.

Minstens 3 maanden

Nieuw gedrag kan alleen door lang genoeg te oefenen een routine worden. Veranderexperts verschillen in mening over de duur, maar zijn het erover eens dat minimaal 1 tot 3 maanden nodig zijn. Medewerkers moeten daarom gestimuleerd worden om minstens gedurende deze periode het gedrag te blijven vertonen, zodat het gedrag naar alle waarschijnlijkheid na het volhouden een vaste gewoonte is geworden.

 

Bronnen:

– Artikel ‘Hoe verander je de loop van een olifantenpaadje’

– Artikel ‘Communicatie bij verandering begint met mijn’