Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Wat is de vorm van HRM in de toekomst? - Leaufort Terug naar boven

Wat is de vorm van HRM in de toekomst?

Terug naar Nieuws

Eind vorige eeuw heeft de virtuele economie de reëele economie ingehaald, zo stelt dhr. drs. Ligteringen in zijn proefschrift. Activiteiten zijn gericht op het maken van winst. De nadruk is hierdoor komen te liggen op de aandeelhouders, met minder oog voor het welbevinden van medewerkers. Hoe zal HRM hierdoor beïnvloed worden?

Meer produceren en grotere fysieke afstand

Het gevolg van deze verschuiving richting een virtuele economie voor het personeel is dat er een steeds grotere productie van ze gevraagd wordt. Bereikbaarheid in de avond en het weekend, aanleveren van extra gegevens en cijfers en dichtgetimmerde verantwoording voor beslissingen zijn maar enkele voorbeelden waarmee medewerkers te maken hebben. Daarbij ontstaat er door de technologische innovaties steeds meer fysieke afstand tussen werkgever en medewerker. Wanneer bijeenkomsten vanwege efficiëntie niet meer op één locatie worden gepland, zal er weinig ruimte zijn voor het bespreken van informele en motivationele kwesties.

HRM verdwijnt?

Steeds minder aandacht en ruimte lijkt er te zijn voor het welzijn en de ontwikkeling van de medewerker. Wanneer de toekomstscenario’s waar Ligteringen vanuit gaat, meer vorm zouden krijgen, vallen steeds minder medewerkers onder de zorg van HR. Volgens hem heeft dit zelfs tot gevolg dat personeelsmanagement overbodig wordt.

Nieuwe functies van HRM

Verschillende andere onderzoekers zien HRM niet verdwijnen maar veranderen en omschrijven de competenties waar Human Resource Management richting ontwikkelt:

  • Omgaan met en analyseren van grote hoeveelheid gegevens;
  • Op afstand inschatting maken van situatie;
  • Inzichtelijk maken van return on investment;
  • Efficiënte oplossingen op het snijvlak van processen, functies en medewerkers leveren;
  • Kennisoverdracht – analytisch en conceptueel denkvermogen

Ruimte voor interpersoonlijke aspecten?

De functie van vertrouwenspersoon en de sensitieve aspecten van personeelsmedewerkers worden weinig genoemd. Terwijl wetenschappelijke onderzoeken uitwijzen dat het aanvoelen van situaties, interpersoonlijke relaties en steun de productiviteit van medewerkers aantoonbaar kan verbeteren. Verdwijnen deze aspecten volledig? Hieronder zijn twee toekomstscenario’s van HRM omschreven waarin het mensgerichte aspect naar voren komt;

  • Door de noodzaak tot innovatie en de beperkte beschikbare middelen is het van belang om het aanwezige talent goed te identificeren en deze aan de organisatie te binden. Begeleiden on the job, coachen en kennisoverdracht zijn manieren om de medewerkers te ontwikkelen.
  • Medewerkers zijn steeds minder in hokjes in te delen en volgens hetzelfde model te beoordelen. Maatwerk en individuele begeleiding zijn daarom van belang. HRM zal individuele scans gaan uitvoeren, op maat gemaakte ontwikkeltrajecten verzorgen en ondersteuning kunnen bieden bij employer branding.

Hoe denkt u over de toekomstige ontwikkelingen en hoe HRM zich zal aanpassen? Leaufort gaat graag met u in dialoog.

 

Tevens kunt u meer lezen over dit onderwerp in onderstaande bronnen:

Artikel Leaufort: ‘Persoonlijke hulpbronnen helpen medewerkers bij organisatieverandering’

Proefschrift dhr. drs. Ligteringen: ‘The Maintenance Crew For The Human Machinery’

Factsheet FCTB: ‘HR in 2028’