Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Waarom bestuurders de fout in gaan - Leaufort Terug naar boven

Waarom bestuurders de fout in gaan

Terug naar Nieuws

Het functioneren van topbestuurders uit de corporatiesector wordt op dit moment flink onder de loep genomen tijdens de parlementaire enquête. Wij bekijken deze situatie eens vanuit psychologisch oogpunt. Wat zorgt er nu voor dat de bestuurders hun eigen speelruimte kunnen bepalen? En welke psychologische mechanismen verklaren de gemaakte oordeel- en besluitvormingsfouten?

Parlamentaire_enquete_woningcorporaties_2014

Bewegingsvrijheid

Twee factoren spelen een rol waardoor bestuurders alle bewegingsvrijheid hebben:

  1. Zekerheid van de positie: door de sociale positie en het ontbreken van een winstoogmerk zijn woningcorporaties minder aantrekkelijk voor overnames. Dit geeft de bestuurder een zeker en comfortabel gevoel. De overheid schiet snel te hulp bij financiële problemen, waardoor er minder urgentie is om binnen budget te blijven. Zo ontstaan er weinig kansen tot falen en weinig verantwoordelijkheidsgevoel.
  2. Weinig toezicht: Initiatieven en besluiten komen in praktijk vanuit de top van de organisatie en worden gemaakt door één of enkele leidinggevenden. Hierbij gaan grote risico’s gepaard. Maar zowel vanuit de organisatie als vanuit de overheid en de markt is er lange tijd nauwelijks controle. Een gebrek aan toezicht maakt voor de bestuurder de weg vrij om extra activiteiten (met extra risico’s) uit te voeren die niet passen bij de kerntaak. Bovendien is het verleidelijk om  de eigen welvaart te vergroten in de vorm van bijvoorbeeld bonussen en luxe auto’s.

Psychologische verklaring

Een psychologisch mechanisme dat leidt tot beperkte oordeelsvorming (en grote risico’s!) is de self serving bias. Dit mechanisme werkt als volgt:

We willen graag een goede indruk maken op anderen. Afgaan voor een publiek is een van de ergste dingen die ons kan overkomen. We doen er alles aan om anderen en onszelf te overtuigen dat we succesvol, competent en intelligent zijn. De self serving bias werkt dan als volgt:

  • Zijn we succesvol, dan hebben we dit aan onszelf te danken: ‘ik heb er ook hard voor gewerkt’.
  • Falen we, dan komt dit door de omstandigheden: ‘de instructies waren niet duidelijk’.

Ben je benieuwd naar meer psychologische mechanismes die een rol spelen bij leiderschap bij woningcorporaties? Bestel dan ons boek ‘Woningcorporaties- meer met mensen, minder met stenen’