Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Vijf veranderinzichten - Leaufort Terug naar boven

Vijf veranderinzichten

Terug naar Nieuws

Veel veranderingen op het gebied van loopbaan, relatie en gezondheid ontstaan op Franse terrasjes, wandelend langs Noorse fjorden of voor de tent in Drenthe. Ben Tiggelaar zet vijf veranderinzichten op een rij.

Gedrag is de zwakke schakel

Niet de eenmalige beslissing iets te veranderen zorgt voor resultaten, maar de acties die erop volgen. Wie iets wil veranderen, zal zijn doelen moeten vertalen naar dagelijks gedrag. Open deur? Misschien. Probleem is dat slechts weinig veranderaars deze logische stap zetten.

Volgens Centers for Disease Control and Prevention in de VS is de meeste gezondheidswinst te boeken door middel van gedragsverandering. Geluksonderzoeker Sonja Lyubomirsky schat dat – naast genen en omstandigheden – onze gedragskeuzes voor veertig procent ons dagelijkse welbevinden bepalen. En over veranderingen op het werk zegt managementgoeroe John Kotter dat het menselijk gedrag ‘the core of the matter is’. Niet je capaciteiten, niet je doelen, niet je plannen, maar je dagelijkse acties bepalen of een verandering slaagt.

Willen is nog geen kunnen

Waarom denken we juist tijdens onze vakanties altijd na over veranderen? Belangrijkste reden is dat ons denken en handelen slechts in geringe mate worden bepaald door bewuste keuzes, maar juist in hoge mate door prikkels in onze directe omgeving. Andere mensen, andere landen, ander leesvoer en een andere dagbesteding leiden tot andere gedachten en wensen.

Dit verklaart waarom er op heidagen, uitjes en vakanties zoveel leuks bedacht wordt en eenmaal terug thuis of op kantoor zo weinig plannen metterdaad worden uitgevoerd. Willen is nog lang geen kunnen. We overschatten de kracht van onze keuzes en onderschatten de macht van gewoontes die dag-in-dag-uit door vrienden, collega’s en tal van andere externe prikkels worden versterkt.

Van 9% naar 73% motivatie

Werken vanuit je sterke punten is veel motiverender dan het proberen te repareren van je zwakke punten. Op de middelbare school laten we de vakken vallen waar we slecht in zijn en die we niet leuk vinden. We kiezen juist de vakken waar we energie van krijgen. Dat is ook het effectiefst bij het vormgeven van veranderingen. Bepaal je doelen en met name de manier waarop je deze gaat bereiken vanuit je bestaande talenten en vaardigheden.

Onderzoeksbureau Gallup stelde vorig jaar vast dat in bedrijven waar de ‘repair’-aanpak domineert, slechts 9 procent van de medewerkers zich gemotiveerd voelt. In bedrijven die kiezen voor een ‘strenghts’-benadering, voelt gemiddeld 73 procent van de mensen zich gemotiveerd. Dat scheelt een factor 8,11111111 volgens mijn rekenmachine!

Pijn telt zwaarder dan plezier

Andrew Ortony en Terence Turner inventariseerden veertien klassieke theorieën over basisemoties. Opvallend: gemiddeld bevatten deze theorieën drie keer zoveel pijnlijke emoties als plezierige.

Ook interessant: economisch psycholoog Danny Kahneman stelde vast dat mensen veel meer moeite doen om een verlies van zeg 100 euro te voorkomen, dan een winst van 100 euro zeker te stellen.

Ons brein heeft blijkbaar een preoccupatie met pijn en verlies. Les voor veranderaars: alleen het dromen van een plezierige toekomst is niet genoeg. Je moet ook de pijnlijke kanten van je huidige situatie blootleggen.

Denk- en doetechnieken

Gedragsonderzoeker James Prochaska bestudeerde hoe succesvolle veranderaars hun slechte gewoontes vervangen door goede. Twee belangrijke conclusies. 1: Veranderingen verlopen in fasen. We overwegen vaak maanden en soms jaren de voor- en nadelen van een verandering voordat we serieuze voorbereidingen gaan treffen. En pas daarna komt de actiefase. 2: Zowel professionele begeleiders als verstandige leken gebruiken slechts een handjevol verandertechnieken. In de overwegings- en voorbereidingsfase gaat het vooral om denktechnieken, zoals het op een rijtje zetten van je gevoelens over je huidige situatie en de toekomst. In de actiefase gaat het vooral om doetechnieken, zoals het bijhouden en belonen van het nieuwe, gewenste gedrag.

Bron: Intermediair.nl (Ben Tiggelaar)