Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Vijf succesfactoren van verandercommunicatie - Leaufort Terug naar boven

Vijf succesfactoren van verandercommunicatie

Terug naar Nieuws

“Een goede leider is een handelaar in hoop” (Napoleon).

1 geen kretologie maar inhoud

Als je een goed verhaal hebt zijn mensen wel degelijk bereid naar je te luisteren. Zorg dus dat je een goed verhaal hebt.

2 een geoliede organisatie

Een goed verhaal is mooi, maar niet voldoende. Je hebt ook een goede organisatie nodig.

Verspil zo weinig mogelijk energie aan hen die het niet met je eens zijn en richt je vooral op je medestanders. Zorg dat zij hun werk goed kunnen doen en de boodschap verder kunnen uitdragen.

3 presenteer verandering niet een eindbestemming, maar als een weg

Presenteer een verandering niet als de definitieve oplossing voor alle problemen, maar als een werk-in-uitvoering waar iedereen op z’n eigen manier een bijdrage aan kan leveren.

4 richt je meer op mensen dan op maatregelen

Steek bij veranderingen niet in op gedragsniveau, maar op het niveau van het denken. Laat mensen meedoen en verantwoordelijkheid nemen.

5 denk niet óf óf, maar én én

Discussies over veranderingen verzanden gemakkelijk in schijntegenstellingen en polarisatie. Wie niet voor ons is, is tegen ons. Zolang mensen blijven hangen in het bestrijden van elkaars standpunten rennen ze van incident naar incident en blijft alles bij het oude.

Pas als mensen leren zich te verplaatsen in de ander, en bereid zijn te onderzoeken op welke gebieden ze het misschien wél met elkaar eens zijn, kan er een echte verandering plaatsvinden.

Verplaats u in degene die het niet met u eens is. Denk niet in tegenstellingen, maar in een overstijgend gemeenschappelijk belang. Door zelf het goede voorbeeld te geven moedig je anderen aan hetzelfde te doen.

Bron: www.johannakroon.nl