Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Vijf soorten sollicitatieblunders (plus tips om ze te voorkomen) - Leaufort Terug naar boven

Vijf soorten sollicitatieblunders (plus tips om ze te voorkomen)

Terug naar Tips

Interviews van een werving en selectiebureau met Human Resource (HR) professionals over hun ervaringen met sollicitatiegesprekken leveren een interessante lijst op van blunders die sollicitanten maken. Hoewel extreme blunders zeldzaam zijn, blijkt dat zelfs kleine fouten betekenen dat kandidaten een baan mislopen.

De fouten zijn vaak subtiel. Een aantal zaken op een rij waar HR managers naar kijken en de voorbeelden die ze ervan gaven.

1. Sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden – of beter gezegd – het gebrek aan die vaardigheden.

  • Een kandidate werd gevraagd waarom ze haar huidige functie ging verlaten. Haar antwoord was: “Mijn manager is een zak. Alle managers zijn zakken.”
  • “Ik interviewde een kandidaat die tijdens het hele gesprek een toverbal in zijn mond hield.”

2. Salariseisen

Het paard achter de wagen spannen door te vroeg in het gesprek eisen te stellen aan salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden. Kandidaten zouden moeten kijken naar de behoeften van de werkgever.

  • Iemand werd gevraagd wat hem motiveerde. De sollicitant zei: “Ik heb een groot huis, een grote auto en een grote schuld op mijn creditcard. Betaal me en ik ben gelukkig.”
  • “De kandidaat vertelde me dat hij niet echt interesse in de baan had, maar hij vond het wel prettig dat de positie gepaard ging met een groot aantal vakantiedagen.”

3. Openheid

HR managers stellen eerlijkheid op prijs, maar gebruik uw gezonde verstand, wees niet te open.

  • De HR manager vroeg of er nog vragen waren over de positie. De sollicitant vroeg daarop: “Wat gebeurt er als ik ’s ochtends wakker wordt en ik heb geen zin om naar mijn werk te gaan?”
  • “Een kandidaat somde alle redenen op waarom ik hem niet moest aannemen.”
  • “De sollicitant zei dat hij liever voor onze concurrent zou werken.”

4. Kledingkeuze

Werkgevers verwachten dat sollicitanten professioneel gekleed naar een interview komen. Het is niet zo dat de correcte kledij automatisch leidt tot een baan, maar het omgekeerde is het wel het geval. Een aantal voorbeelden van wat kandidaten niet moeten dragen.

  • “Iemand droeg het uniform van zijn vorige werkgever.”
  • “De dame arriveerde in een catsuit.”
  • “Een persoon kwam naar het interview gekleed in pyjama en slippers.”

5. (On)eerlijkheid

Tot slot, de grootste fout is oneerlijkheid.

  • Nadat de kandidaat een compliment had gekregen over de keuze van zijn universiteit en de behaalde cijfers, zei de sollicitant: “Ik ben blij dat u het hebt opgemerkt, want ik heb niet echt aan die universiteit gestudeerd.”
  • “Nadat de kandidate binnen was gekomen voor een interview vroeg in de ochtend, vroeg ze of ze de telefoon mocht gebruiken. Ze belde haar werkgever om zich ziek te melden, terwijl ze een pseudo hoestbui kreeg.”

Adviezen

Tot slot nog enkele adviezen om fouten te voorkomen:

  • U moet geen antwoorden geven van één woord, maar niet meer op houden met kletsen is ook niet aan te raden. Geef voldoende informatie. Probeer ook niet om stiltes tijdens het gesprek te vullen met geklets.
  • Het is niet alleen wat u zegt, maar ook hoe u het zegt. Onderuit hangen, voortdurend heen en weer schuiven op uw stoel, uw armen kruisen of gespannen kijken, kunnen worden geïnterpreteerd als desinteresse of nervositeit.
  • Het is belangrijk om tactisch en diplomatiek te zijn. Lever geen kritiek op vorige werkgevers. Dit geeft altijd een verkeerde indruk. Zelfs een ironisch bedoelde opmerking kan verkeerd uitpakken. Als u twijfelt, niet doen.
  • Als u de indruk hebt dat een gesprek niet loopt, doe dan niet alsof u al afgewezen bent. Blijf kalm en ga door met het interview. Als u toont dat u zich vlug herpakt, kan dat in uw voordeel werken.