Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Vier tips om betrokken medewerkers te krijgen - Leaufort Terug naar boven

Vier tips om betrokken medewerkers te krijgen

Terug naar HR gereedschappen

Verandering als constante. Dat begrijpen we allemaal. Maar in een wereld waar iedere twee jaar de hoeveelheid informatie verdubbelt, zijn veel medewerkers moe. Ze weten nooit wat er nu weer op hen afkomt, terwijl ze wel steeds meer moeten doen, met minder middelen.

Medewerkers krijgen steeds meer eigen verantwoordelijkheid, meer vrijheid en de mogelijkheid om mee te beslissen. Managers denken dat ze daarmee meer betrokken medewerkers krijgen. Jay Forte is van mening dat daarmee juist het tegenovergestelde bereikt wordt. Medewerkers worden overweldigd en gaan uiteindelijk weg.

In deze periode, waarin uitzonderlijke veranderingen plaatsvinden, zijn er vier benaderingen om medewerkers te “engagen”:

1. Bepaal zeer duidelijk de richting, missie en visie van de organisatie. Leg met laserprecisie uit wat de organisatie doet, waar de organisatie goed in is en wat er toe doet op weg naar succes. Op deze manier kunnen alle medewerkers hun gedragingen in lijn brengen met de richting van de organisatie. Medewerkers krijgen zo controle over hun werkdag.

2. Bepaal redelijke doelstellingen. Zelfs de beste medewerkers kunnen niet aan alle hoge verwachtingen voldoen, met als gevolg dat ze mentaal afwezig zijn. Verdeel ieder nieuw initiatief in kleinere, op succes georiënteerde componenten. Doelstellingen moet overzichtelijk en haalbaar zijn en niet overweldigen.

3. Onderwijs. In een continu veranderende omgeving is kennis de sleutel tot succes. Continue praktische opleiding en training moedigt de betrokkenheid van medewerkers aan. Medewerkers voelen zich capabel, competent en hebben zelfvertrouwen. Zelfs scholing zou, net als bij het vorige punt, in kleinere hapklare brokken aangeboden moeten worden.

4. Vier alle vooruitgang. Kleine successen en overwinningen moeten gevierd worden. Maak succes vieren en erkenning van succes onderdeel van de cultuur. Op deze wijze zien medewerkers wat de impact van hun werk is en voelen zij zich persoonlijk betrokken bij het succes van de organisatie.

Het huidige economische klimaat is onzeker. Management-teams moeten slimmer opereren en meer gericht zijn op kansen. Medewerkers moeten meer betrokken (engaged) zijn. Managers moeten daar echt snel aandacht aan besteden, want anders haken medewerkers overweldigd en gedesillusioneerd af. En dan is de stap naar vertrek zo gemaakt.

Bron: Mindflash