Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Vier motiverende factoren voor meer werkplezier - Leaufort Terug naar boven

Vier motiverende factoren voor meer werkplezier

Terug naar Nieuws

Het is gezellig op de Nederlandse werkvloer. Maar werkplezier leidt niet vanzelf tot goede financiële prestaties en innovatiekracht. Dit en meer blijkt uit de eerste Hay Group Werkklimaat Survey in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven.

Nederlandse werkgevers richten zich onder druk van de schaarste op de arbeidsmarkt meer en meer op de werksfeer. “Natuurlijk vinden we gezelligheid heel belangrijk, ook bij ons op kantoor,” vertelt Hans Hemels, Managing Director van Hay Group Nederland. “Een goede werksfeer is alleen niet hetzelfde als een goed werkklimaat. Een goed werkklimaat leidt namelijk over de gehele linie tot betere resultaten. Meer werkplezier, maar ook betere financiële performance en meer innovatiekracht.”

Vier kenmerken

Maar wat is dan een goed werkklimaat? Succesvolle organisaties hebben volgens de onderzoekers vier zaken op orde

1. Voldoende uitdaging

2. Flexibiliteit qua inzet

3. Duidelijkheid over wat er wordt verwacht

4. Erkenning voor prestaties, ook in de vorm van beloning

Alle werknemers vinden dat het huidige werkklimaat uitdagender mag en voor de jongeren geldt dit nog sterker dan voor oudere medewerkers. Hemels: “Dat gaat dus veel verder dan een goede sfeer op de werkvloer. Het vraagt om een actieve rol van de werkgever, die voor voldoende prikkeling moet zorgen.” Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat jongere werknemers het werkklimaat positiever ervaren dan ouderen.

Externe blik

Het onderzoek signaleert dat het Nederlandse bedrijfsleven te veel naar binnen is gericht en dit staat innovatie in de weg. “Innovatieve organisaties kenmerken zich door een sterke externe blik. Deze organisaties zijn voortdurend op zoek naar nieuwe kansen in de markt,” aldus Hemels. “Bijvoorbeeld door samen te werken met klanten, te investeren in netwerken, of door flexibele samenwerkingsverbanden met partners. Onder invloed van arbeidsschaarste, zijn werkgevers zich teveel intern gaan richten op cohesie en gezelligheid, in plaats van op de markt en de echte drivers achter hun financiële prestaties.”

Verbetering

Verbetering van het Nederlandse werkklimaat versterkt de internationale concurrentiepositie van Nederland, luidt de oproep van Hay Group. Met een breed initiatief wil het onderzoeks- en adviesbureau de komende vijf jaar werkklimaatverbetering hoog op de agenda zetten. Zo zal Hay Group aanvullend onderzoek doen. Er komt een monitor waarin jaarlijks de voortgang zichtbaar gemaakt wordt.