Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Valkuilen functioneringsgesprek - Leaufort Terug naar boven

Valkuilen functioneringsgesprek

Terug naar Nieuws

Het is van belang om op de hoogte te blijven van wat er in uw bedrijf speelt. Een goede manier om dat te doen zijn functioneringsgesprekken. Er zijn wel valkuilen waarop u moet letten bij deze gesprekken.

Valkuil nummer één is om het gesprek er even tussendoor te doen. Een slechte voorbereiding, weinig tijd en ondertussen ook nog wat telefoontjes afhandelen. Niets is effectiever om de medewerker het (terechte) gevoel te geven dat hij niet serieus wordt genomen. Niets is meer ondermijnend voor de motivatie. Wilt u dit voorkomen, dan plant u het gesprek ruim van tevoren en regelt u een ruimte waar u minimaal een uur ongestoord kunt praten.

Een tweede faalfactor: in een functioneringsgesprek praten over arbeidsvoorwaarden. Geeft u toe aan die verleiding (die meestal van de medewerker komt) dan mondt het gesprek al snel uit in een discussie over hoogte van salaris en andere vergoedingen. Het eigenlijke gespreksdoel (wat gaan we de komende periode doen, op welke manier en wat is daarvoor nodig?) raakt ondergesneeuwd. Bovendien ontstaat er een omgekeerde situatie: eerst de beloning, dan de prestatie. Wees duidelijk over de bedoeling: een functioneringsgesprek gaat over arbeidsinhoud, arbeidsverhoudingen en arbeidsomstandigheden. Arbeidsvoorwaarden bespreekt u in een beoordelingsgesprek aan het einde van het jaar.

De derde valkuil hangt ook samen met de scheidslijn tussen functionerings- en beoordelingsbesprekingen. Leidinggevenden hebben nogal eens de neiging om in een functioneringsgesprek teveel terug te kijken, zodat de medewerker het ervaart als een afrekening over de afgelopen periode. Niet doen! In het functioneringsgesprek kijkt u vooral naar de toekomst. Als het ter zake doet, haalt u voorbeelden uit het verleden aan maar u verbindt er geen oordeel aan.

De vierde valkuil: vasthouden aan het baas-ondergeschikte model. Een goed functioneringsgesprek is gelijkwaardig en open. Dat betekent dat u de normale hiërarchie tijdens het gesprek zoveel mogelijk loslaat en dat alle onderwerpen op tafel kunnen komen, ook als er kritiek is op uw eigen functioneren.

Last but not least: goede voornemens die blijven steken in mooie woorden. Een functioneringsgesprek heeft alleen zin als beide partijen de afspraken nakomen. Zorg dus dat er een vervolg aan wordt gegeven. Zet uw woorden om in daden. En herinner de medewerker eraan dat u datzelfde van hem verwacht.