Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Top vijf arbeidsmarkttrends voor 2008 - Leaufort Terug naar boven

Top vijf arbeidsmarkttrends voor 2008

Terug naar Nieuws

Wat is de arbeidsmarkttrend voor dit jaar? Volgens G-Recruitment is de belangrijkste de historisch grote schaarste aan (jong) talent. Een oplossing is misschien dat Nederland steeds interessanter wordt voor buitenlandse professionals.

Alle trends op een rij:

1. Jonge werknemers zijn op

Gezinnen worden kleiner. In de jaren ’50 was een gezin met tien kinderen heel normaal; nu is één a twee kind de norm. Gevolg: de komende jaren is er veel uitstroom van 55-plussers, terwijl er onvoldoende jongeren zijn om hen te vervangen. De huidige schaarste is nauwelijks een gevolg van de economische groei, het is een demografisch -en dus duurzaam- feit.

2. Werknemers worden flexibeler

De groep interimmers, ZZP-ers en freelancers groeit aanzienlijk. De Nederlandse arbeidsmarkt is flexibeler geworden. In de periode 2000 – 2004 leidde dit tot een ongekende hoeveelheid ontslagrondes. In deze tijden van arbeidsschaarste zijn de rollen weer omgedraaid en is de werknemer de baas. Interimmers profiteren hier het meest van. Als interimmer kan een vrouw bijvoorbeeld wel drie dagen werken met behoud van een baan op hoog niveau, terwijl diezelfde baan in vaste dienst vaak minstens een vierdaagse werkweek vereist. Wellicht het meest profiteren de hoogopgeleide 30’ers en 40’ers die ad-interim werken: in steeds meer sectoren verdienen zij drie tot vier keer meer dan een werknemer in vaste dienst.

3. Vacaturesites hebben hun langste tijd gehad

Personeelswerving via advertenties op vacaturebanken is nog steeds éénrichtingsverkeer. Kandidaten vragen echter om persoonlijke communicatie en interactie. Werven met behulp van sociale netwerken komt daardoor snel op. Er is behoefte aan een individuele benadering. Lang leve de headhunter die in de kroeg uw nieuwe managementteam ‘werft’!

4. Externe bureaus steeds belangrijker als wervingskanaal

Tijdens de vorige hausse in 1999 kwam ongeveer 35 procent van de kandidaten via het kanaal van de externe bureaus (detachering/werving&selectie/uitzenden). Nu is dat in vele sectoren maar liefst 80 procent. De bureaus werven beter dan werkgevers. Omdat externe bureaus in de regel voor vrijwel iedere werkgever werven, kan dit voor sommige organisaties strategisch zeer gevaarlijk zijn. De oplossing voor werkgevers is zelf werven, maar dat lukt bijna niemand. Lage budgetten en onwetendheid bij directies zijn de grootste bedreigingen voor personeelstekort. Onwetendheid leidt tot ad-hoc beleid waarbij de eindverantwoordelijkheid ligt bij onkundige, jonge, functionarissen.

5. Nederland wordt steeds aantrekkelijker voor buitenlands talent

Technici uit Oost-Europa, ICT-ers uit Azië, accountants uit Taiwan en Spanje. Nederland is door haar stijgende salarissen toenemend aantrekkelijk voor jonge buitenlandse talenten. Bovendien zijn Nederlandse steden zowel knus als internationaal van sfeer. Nederlandse bedrijven staan te springen om goed opgeleid personeel en het buitenland heeft er genoeg. Belangrijke leveranciers van talent zijn landen als Portugal, Spanje, Brazilië, Zuid-Afrika en ook Scandinavië.

Bron: Managersonline.nl