Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Streberige manager vormt gevaar voor bedrijf - Leaufort Terug naar boven

Streberige manager vormt gevaar voor bedrijf

Terug naar Nieuws

Managers die de nadruk leggen op presteren, produceren en winnen, ondermijnen de moraal van hun ondergeschikten. De prestatiedrang van zogenoemde overachievers heeft een negatief effect op de motivatie en arbeidsproductiviteit.

Dit leidt tot een lager vertrouwen in het bedrijf, zowel bij medewerkers als buitenstaanders, zo blijkt uit onderzoek van Hay Group. Bovenmatige prestatiedrang leidt tot ‘micromanagen’. Men raakt het grote geheel uit het oog en wil vooral alles zelf doen en zelf het tempo bepalen’.

Symptomen

Kenmerken van overachievers zijn: ongeduldig reageren wanneer anderen fouten maken en weinig positieve maar vooral corrigerende feedback geven. Zij geven heel veel aanwijzingen en richten zich uitsluitend op de zakelijke doelen in plaats van op de mensen. Onder grote druk willen ze nog wel eens over grenzen heen gaan, zowel menselijke als wettelijke.

Effectieve achiever

De effectieve achiever heeft ook andere motivaties zoals anderen vooruit helpen en doelen duidelijk maken; die heeft een breder repertoire van management- stijlen en weet deze op het juiste moment toe te passen. De overachiever vervalt te vaak en te langdurig in een directieve stijl van leidinggeven, die effectief is op korte termijn.

Langere termijn

Taak- en instructiegericht zijn, is vooral effectief in een crisissituatie, maar op lange termijn heeft het een negatief effect. Je kunt niet blijven roepen. Managementstijlen die meer gericht zijn op ontwikkeling van mensen en duidelijk maken wat verwacht wordt, zijn effectief op korte- en lange termijn en hebben een stimulerend effect op de organisatie.

Veranderen is mogelijk

Positief is dat echte overachievers, die ontdekken hoe hun stijl van leidinggeven anderen negatief beïnvloedt, niet zullen rusten voordat zij hun werkwijze hebben veranderd.

In ons werk komen we gelukkig tal van voorbeelden van managers tegen die dit inzicht al hebben. Zij hebben geleerd om hun prestatiedrang te doseren. Ze gaan bijvoorbeeld eerder een discussie aan, stellen open vragen en proberen niet te snel conclusies te trekken.