Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Sociale media beperkte rol - Leaufort Terug naar boven

Sociale media beperkte rol

Terug naar Nieuws

Sociale media spelen nog een beperkte rol bij sollicitaties

Vacaturesite nog het meest gebruikt bij zoektocht naar nieuw werk

De ontwikkelingen op het gebied van sociale media hebben nauwelijks effect op het oriëntatiegedrag van werkzoekenden. Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA), gepubliceerd in november, toont aan dat 52 procent van de beroepsbevolking zich oriënteert op een nieuwe baan via loopbaan- en vacaturesites. Slechts zeven procent oriënteert zich via sociale media.

Het onderzoek onder ruim 21.750 werknemers maakt inzichtelijk dat de uitdrukkelijke voorkeur in oriëntatiekanalen uitgaat naar loopbaan- en vacaturesites. Van de Nederlandse beroepsbevolking oriënteert 52 procent zich op een nieuwe baan via loopbaan- en vacaturesites. Op MBO+ opleidingsniveau oriënteert 59 procent zich via vacaturesites (negen procent via sociale media). Voor hoogopgeleiden is het percentage dat zich oriënteert via loopbaan- en vacaturesites maar liefst 68 procent (veertien procent via sociale media).

Eigen site

Na vacaturesites staan websites van werkgevers op de tweede plaats als internet oriëntatiekanaal. Dit geeft aan dat het voor werkgevers van belang is, naast de inzet van vacaturesites, te investeren in, en verkeer te genereren naar, de eigen website. Als derde Internet oriëntatiekanaal in belang volgt het plaatsen van een CV op een vacaturesite. Het NOA toont aan dat internet voor carrière oriëntatie het vertrekpunt is geworden. Dit geldt voor Nederlanders in vrijwel alle leeftijden, beroepsgroepen, regio’s en opleidingsniveaus. Vacaturesites zijn hierdoor een onmisbaar onderdeel geworden bij het werven van personeel.

Internet

De zeer beperkte rol die sociale media speelt in het oriëntatiegedrag is niet erg verwonderlijk. Sociale media zijn hot en iedereen praat er graag over mee, dat is gebruikelijk bij nieuwe ontwikkelingen. De werkelijkheid is echter dat de rol van sociale media voor wat betreft de oriëntatie op de arbeidsmarkt nog zeer beperkt is. Juist daarom is het van belang dat onderzoeken als het NOA inzichtelijk maken hoe het nou echt zit zodat bedrijven goed onderbouwd kunnen bepalen welke kanalen ze inzetten in hun strategie. Het onderzoek toont een duidelijke trend over de afgelopen jaren; het belang van internet neemt verder toe in het oriëntatiegedrag.