Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Recruiter kan niet meer om social media heen - Leaufort Terug naar boven

Recruiter kan niet meer om social media heen

Terug naar Nieuws

De arbeidsmarkt gaat interessante tijden tegemoet. Een afname van de beroepsbevolking, werknemers die steeds minder uren werken, een steeds lagere bereidheid om te verhuizen en een duurdere kinderopvang zijn enkele van de factoren die de zoektocht naar werknemers de komende jaren zullen bemoeilijken.

Het wordt daardoor steeds belangrijker om je te profileren als goede werkgever en te begrijpen wat werkzoekenden drijft. Social media kunnen daarbij een voorname rol spelen. HR-managers lijken echter nog op zoek naar de juiste manier om sociale media in te zetten.

Uitdagende toekomst

Er wordt P&O ‘ers een uitdagende HR-toekomst geschetst, met een tekort aan honderdduizenden arbeidskrachten in de komende jaren. Het is dan ook dringend tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen. Er wordt onder meer op het belang van goed opgeleide en getrainde recruiters gewezen. Ze zouden bijvoorbeeld meer kunnen doen op het gebied van personal branding. Onderzoek op LinkedIn wijst uit dat recruiters en HR-managers zelden iets positiefs over hun bedrijf schrijven.

Digital natives

Social media als LinkedIn blijken een steeds grotere betekenis te krijgen in de recruitmentmarkt. Intussen blijkt dat inmiddels 50 procent van de werkzoekenden zich met social media bezighoudt. Het is dus belangrijk om daar als bedrijf ook aanwezig te zijn. Zeker nu de huidige generatie werkzoekenden voor een groot deel bestaat uit ‘digital natives’ een generatie die opgegroeid is met de mogelijkheden van internet. “Je moet begrijpen hoe deze generatie zich gedraagt in de digitale wereld.”

User centric

Door porfessionals wordt ‘user centric design’ toegepast om zo veel mogelijk in te kunnen spelen op de zoekgewoonten en -wensen van werkzoekenden. Homepages worden veranderd, zodat gebruikers makkelijker kunnen doorklikken. Gebleken is verder dat er vier soorten werkzoekenden te onderscheiden zijn: de ‘optimistic aspires’, die van het zoekproces genieten, de ‘lost and nervous’, die zich veel zorgen maken, de ‘no-nonsense core builders’, die recht op hun doel afgaan en de ‘easy riders’, die het zoekproces snel vervelend vinden en willen dat alles zo makkelijk mogelijk verloopt. Elke groep heeft verschillende wensen. Zo willen de lost & nervous graag meer feedback en begeleiding krijgen, en verwachten de optimistic aspires suggesties en creatieve zoektechnieken. Op basis van deze inzichten wordt een applicatie voor de iPad ontwikkeld. De al bestaande iPhone-app werkt binnenkort ook zonder dat u zich eerst hoeft te registreren. Dat bleek voor veel gebruikers een drempel.

SEO-proof

Inzicht hebben in het gedrag van werkzoekenden betekent ook: weten hoe ze op internet zoeken naar een baan. Het is zeker noodzakelijk om vacatureteksten SEO-proof te maken. Professionele werving en selectiebureaus hebben daar inmiddels ruime ervaring mee. In Nederland staat het woord vacature(s) op één in de lijst van meest gebruikte werkgerelateerde zoektermen binnen Google en andere zoekmachines. Opvallend is dat in de top tien ook zoektermen voorkomen als vacature Amsterdam en vacature Rotterdam. Er wordt veel gezocht op locatie, ookal is Nederland vrij klein. Naast dat het belangrijk is hoe werkzoekenden zoeken is het ook belangrijk om te weten waar ze zoeken. Uit diverse onderzoeken blijkt dat voor de zoektocht naar werk veel gebruik gemaakt wordt van de grote zoekmachines waardoor het belang van SEO alleen maar toeneemt.

Engagement

Wij zien 2011 als het jaar waarin een aantal zaken bij elkaar komen. Er zijn al veel data beschikbaar, maar de mogelijkheden om deze goed en gericht te analyseren ontbraken. Het is onmogelijk om naar elke conversatie te luisteren en vervolgens te reageren, maar zoals gezegd: je kunt social media niet meer links laten liggen. Een kleine rondvraag onder de aanwezige HR-managers leert dat men nog niet echt ingevoerd is in deze materie. Waar men wel goed van doordrongen raakt, is met de positionering van een organisatie als aantrekkelijke werkgever, zo spelen bedrijven alvast in op de voorspelde schaarste.