Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Passie boven geld - Leaufort Terug naar boven

Passie boven geld

Terug naar Nieuws

Emotie en passie worden allesbepalend op de werkvloer en in de economie

Is de recessie voorgoed voorbij, of hangt er nog een donkere wolk boven ons hoofd? Volgens ABN AMRO hangt onze economische voorspoed af van de snelheid en flexibiliteit waarmee wij weten te anticiperen op de jongere generaties. Die draaien alle rollen om en hebben frappant genoeg maling aan de crisis. Want: geld verdienen geeft geen voldoening, maar je passie volgen wel.

De invloed van de jongerencultuur heeft grote repercussies voor de huidige economische orde. De consument van nu heeft namelijk zelf alle touwtjes in handen: hij creëert zijn eigen producten, bepaalt zelf het nieuws en dwingt de werkgever te begrijpen dat hij blij mag zijn dat hij voor hem komt werken. Zo ontwikkelen consumenten zich tot producenten, ontpoppen lezers zich tot media en zijn werknemers klanten van hun eigen werkgever geworden.

Alles raakt verweven

Dit is de nieuwe werkelijkheid die voor ons wordt uitgetekend en als bedrijven niet opletten, staan ze erbij en hebben ze straks het nakijken, want de ontwikkelingen binnen onze maatschappij voltrekken zich razendsnel. Er wordt nu veel gesproken over het begrip netwerkeconomie, maar daarmee koppelen we de economie feitelijk los van de maatschappij. De kern is nu juist dat economie en maatschappij, werk en leven, emotie en ratio allemaal vloeiend in elkaar overlopen; het leven is een groot netwerk geworden waarbij alles met elkaar samenhangt.

Exclusiviteit is passé

Emotie en passie zijn binnen dit schouwspel allesbepalend. Wellicht lijken dit vreemde softe begrippen binnen een economisch kader. Maar wij geloven in de kracht ervan. Want de jonge generatie maakt van zijn passie zijn beroep. Hij werkt niet voor zijn geld, maar om voldoening te krijgen door zijn leven in alle facetten te delen met anderen. Exclusiviteit is daarmee passé. Dat moeten wij binnen onze maatschappij niet zien als een bedreiging, maar als een groot goed. Want passie wordt omgezet in specialistische vakkennis, vaak op meerdere terreinen. Die specialistische kennis levert toegevoegde waarde op voor meerdere bedrijven, want de nieuwe medewerker heeft niet een werkgever, maar verschillende tegelijkertijd. En die toegevoegde waarde wordt beloond door de consument omdat die permanent op zoek is naar authentieke kwaliteit. Zo is de cirkel dus weer rond.

Alles wordt transparant

Snelheid en flexibiliteit, creativiteit en innovatie zijn daarmee sleutelbegrippen voor bedrijven. Want alles ziet er anders uit binnen de nieuwe orde. Bedrijven doen er goed aan om te anticiperen op de ontwikkeling waarbij klanten hun rol overnemen en medewerkers juist klanten worden. De crux is daarmee samenwerking tussen alle schakels in de keten. En volledige transparantie, zeker ook in communicatie. Alles gaat tegenwoordig zo snel dat bedrijven zich aan die snelheid zouden moeten overgeven, door flexibel te zijn dus. Dat betekent ook dat we vooraf niet altijd meer weten wat we achteraf als resultaat opleveren. Maar dat is juist een heel mooi gegeven, want zo ontstaat innovatie.

Bron: AbnAmro.nl en Managersonline.nl