Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Overnames vaak puur op gevoel gedaan - Leaufort Terug naar boven

Overnames vaak puur op gevoel gedaan

Terug naar Nieuws

Ondernemers die een ander bedrijf kopen, hebben zelden een vooropgesteld plan. Ze denken dit wel naast hun gewone werk erbij te kunnen doen. Het gevolg is dat nog niet de helft van alle overnames slaagt.

De Universiteit van Tilburg en Mazars Berenschot Corporate Finance deden onderzoek naar honderd overnames door bedrijven met minimaal tien medewerkers.

Egostrelend

Volgens Rein van Erp van Mazars Berenschot is het eigenlijk verbazingwekkend dat bijna de helft van de acquisities wel succesvol is. ‘Slechts 16 procent stelt een stappenplan op, 12 procent heeft criteria voor de beoordeling van kandidaten en 3 procent hanteert procedures voor het zoeken. Ze hebben vaak geen flauw idee wat ze willen bereiken met een overname. Terwijl je een heel andere strategie moet toepassen als je marktaandeel wil kopen dan als je nieuwe technologie wilt overnemen’, aldus Van Erp.

‘Gebrek aan ervaring en misplaatste zelfoverschatting zijn de belangrijkste redenen om dergelijke belangrijke stappen zo slecht voor te bereiden’, zegt Van Erp. ‘Veel overnames strelen vooral het ego van de directeur.’

Rijdende trein

Uit het onderzoek komen duidelijke faalfactoren naar voren. ‘Vaak is er te weinig managementcapaciteit. Dan denkt de directeur dat hij de overname wel even naast zijn gewone werk kan doen’, stelt Van Erp.

‘Soms krijgen ze ook vanuit het niets een aanbod om een ander bedrijf te kopen. Dan denken ze al gauw: ‘Nou, laat ik het maar doen, zo’n kans krijg ik niet gauw weer.’ En soms hebben ondernemers het gevoel dat ze niet meer terug kunnen. Dan vinden ze het zonde van al het geld dat ze al hebben besteed aan advocaten en andere adviseurs.’