Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Kwaliteitsmanagement - Leaufort Terug naar boven

Kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement is een tak van het management die streeft naar eenĀ  zo hoog mogelijke kwaliteit van een product, dienst, proces of organisatie. Kwaliteitsmanagement komt terug in alle delen van het management van een organisatie en is gerelateerd aan de vakgebieden procesmanagement en verandermanagement.

Doel en nut van kwaliteitsmanagement

Kwaliteitsmanagement heeft als doel de kwaliteit van uw organisatie continu te verbeteren. Dat is niet alleen van toepassing op bedrijfsprocessen en IT systemen, maar ook op vaardigheden, houding en gedrag van leidinggevenden en medewerkers. Daarnaast is het belangrijk dat er structureel aandacht aan wordt besteed zodat er een sterk kwaliteitsbewustzijn ontwikkeld wordt en de organisatie zich continu verbetert. De uitkomst hiervan is bijvoorbeeld een hogere klanttevredenheid en betere resultaten.

PDCA-cyclus van Deming

De letters PDCA staan voor Plan-Do-Check-Act en geven samen het principe weer van continue verbetering (synoniemen zijn: PDCA-cirkel, Deming cirkel, kwaliteitscirkel van Deming, Plan-do-check-act cirkel). Met de PDCA-cyclus van Deming kan een hogere kwaliteit worden bereikt door een continue cyclus op gang te brengen. Deze cyclus bestaat uit het plannen van acties, het uitvoeren van geplande acties, het checken of de gewenste resultaten zijn bereikt, en het bijsturen of bijstellen van de uitvoering of plannen naar aanleiding van de checkresultaten.

Kwaliteitsmanagementsystemen

De PDCA-cylcus is de onderligger van veel kwaliteitsmanagementsystemen waarvan er meerdere bestaan. Zo is het INK-model een voorbeeld, maar ook ISO 9000/9001, de HKZ-certificering, Six Sigma, Total Quality ManagementĀ et cetera.

Keuze kwaliteitssysteem

De keuze voor een kwaliteitssysteem wordt door veel managers als lastig ervaren. De keuze is zeer afhankelijk van het doel dat nagestreefd wordt bij invoering van een systeem. Eerst moet u dus bepalen wat u wilt bereiken met het invoeren van het systeem. Dit kunt u vervolgens vergelijken met de toepassing van het kwaliteitssysteem. Daarnaast speelt de aard van de organisatie een rol bij de keuze van een kwaliteitssysteem.