Terug naar boven

Nieuwste trend bij assessments: serious games

Terug naar Nieuws

Geïnspireerd door de populaire game-industrie gebruiken assessmentbureaus steeds vaker ‘serious games’. Wat zijn deze games? Wat heeft een organisatie hieraan? En is dit een goede ontwikkeling?

Serious games – wat is het?

Serious games is een verzamelterm voor opdrachten en oefeningen uit de praktijk mét spelelementen. Serious games hebben een ander doel dan alleen vermaak en zijn vooral toepasbaar in educatieve situaties. Ze hebben in een assessment het primaire doel om de kwaliteiten en prestaties van de kandidaat in kaart te brengen. Een serious game neemt bijvoorbeeld de vorm aan van een groepsgesprek op een bestaande afdeling. Daarnaast kan het een opdracht zijn waarbij je verschillende mails verwerkt en tussendoor reageert op tweets. Een ander voorbeeld is een simulatie waarbij je punten kan behalen en uitgedaagd wordt om het beter te doen dan anderen.

Serious games zijn de toekomst

Het toepassen van de spelelementen in de praktijk is een goede stap. Games interesseren veel mensen en het maakt het leren leuker. Werk je aan de ontwikkeling van anderen, bijvoorbeeld als hr-adviseur of manager, dan maken serious games het je makkelijker om je omgeving in beweging te brengen.

Welke voordelen zijn er wanneer een assessmentbureau serious games inzet?

  • De medewerker is gemotiveerd en presteert beter. Games zijn leuk om te doen en verhogen de motivatie om de oefeningen goed te willen maken.
  • Je test plaatsonafhankelijk. Je kunt medewerkers thuis laten werken of juist in een nagebootst bedrijf.
  • De medewerker begrijpt het verband tussen wat hij doet en het resultaat. Het is makkelijker om de behaalde resultaten van een nagebootste werksituatie te verbinden met de werkelijkheid, dan de score op cijfermatige test te koppelen aan de dagelijkse werktaken.
  • Het is persoonlijk. Het verloop van het spel is namelijk geheel afhankelijk van de antwoorden van de medewerker. De effectiviteit van de beslissingen van elke medewerker wordt goed in kaart gebracht.
  • Het imago van je eigen organisatie krijgt een boost. Je ontwikkelt medewerkers volgens de nieuwste trends en dat maakt de ervaring positief.

Serious games zijn (nog) niet geschikt

Serious games zijn relatief nieuw en er is nog weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Ja, het verhoogt de motivatie van een persoon die leert. Maar de effecten zijn nog niet zorgvuldig in kaart gebracht. Dit terwijl je in een selectieprocedure zeker wil zijn van je oordeel. Sommige medewerkers presteren goed onder druk en excelleren door de verhoogde motivatie van de inbreng van spelelementen. Sommige medewerkers presteren juist minder goed onder druk en voelen zich niet aangesproken door een competitief element in een oefening. Wordt de medewerker van jouw organisatie dan wel op de juiste punten beoordeeld?

Waarom zet je serious games niet in?

  • Er is nog weinig wetenschappelijk bewijs.
  • Je bent niet zeker dat je in kaart brengt wat je wil meten.
  • Het resultaat is moeilijk te definiëren, te kwantificeren en te meten.

Wat doet Leaufort?

Leaufort vindt het belangrijk om bij een assessment gegronde conclusies te trekken. Daarom combineert Leaufort de gerenommeerde tests zoals een capaciteitentest en persoonlijkheidsvragenlijst met rollenspelen en andere praktische opdracht. Ook zetten we opdrachten in met een serious game-aspect. Zo hebben we een ‘motivatie-oefening’ doe kandidaten doelen laat stellen over hun eigen prestatie en de competitie aangaan tegen andere (virtuele) kandidaten. We zien het game-element als een waardevolle toevoeging aan onze assessments.

 

Bron:

‘Assessment in and of Serious Games: An Overview’, door Bellotti, Kapralos, Lee, Moreno-Ger en Berta (februari 2013)