Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Nederlandse bedrijven werven vooral traditioneel - Leaufort Terug naar boven

Nederlandse bedrijven werven vooral traditioneel

Terug naar Nieuws

Nederlandse werkgevers maken nog steeds het liefst gebruik van traditionele wervingsmethoden zoals advertenties in vakbladen. Daarnaast maken ze weinig gebruik van het internet om nieuwe mensen voor zich te interesseren.

Dat blijkt uit onderzoek van arbeidsbemiddelaar Robert Half International onder 3.708 financials in 17 landen.

Uit het onderzoek blijkt dat tweederde van de Nederlandse bedrijven adverteert in vakbladen en eenderde in dagbladen. Daarnaast is het zo dat een kleine 50 procent van de leidinggevenden nog steeds liever een brief per post krijgt, dan een digitale sollicitatie.

Het gebruik van nieuwe media is laag. Negentig procent van de Nederlandse bedrijven is niet te zien op bekende netwerksites, terwijl een kwart wel aangeeft ze belangrijk te vinden om jonge medewerkers te vinden. Bij een meerderheid van de bedrijven (60 procent) kan zelfs niet via de website worden gesolliciteerd. Ook is ruim de helft niet aanwezig met advertenties op externe online banensites.

Gemiste kansen

Senior manager Hein Pieter Okker van Robert Half schrok bij de uitkomsten van het onderzoek: ‘Wat ik constateer is dat de manier van werven en selecteren slecht aansluit bij de manier waarop de huidige generatie jongeren zich begeeft op de arbeidsmarkt. Richt je je op jongeren, dan is er een enorme mismatch. Bedrijven gaan niet met hun tijd mee.’

Het belangrijkste verschil is volgens Okker dat de generatie Y zich primair op het internet begeeft: ‘Daar zijn ze te vinden, daar kun je ze binnenhalen. Dus als je kansen laat liggen op het internet, is dat gewoon hartstikke zonde. Babyboomers kun je via kranten nog wel binnenhalen, maar jongeren zijn op een heel andere manier op zoek. Bedrijven doen zich onnodig veel tekort.’

Andere landen

Toch doen we het in vergelijking met andere landen nog helemaal niet zo slecht. ‘Landen die van oudsher een kleine arbeidsmarkt maar wel veel ambities hebben, zoals Hong Kong en Luxemburg, zijn veel beter ingesteld op het breder werven. Zij hebben zit soort problemen niet. Maar met Nederland vergelijkbare landen (zoals Duitsland en België) hebben dezelfde problemen. Dan doen we het nog niet zo beroerd.’

Ontwikkeling

Volgens Okker doen bedrijven het trouwens wel steeds beter: ‘Het is alleen jammer dat de kandidaten nog veel grotere stappen zetten als de bedrijven. Maar ik geloof dat bedrijven het over een jaar of vijf echt veel beter zullen doen.’

Bron: P&O Actueel