Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Minder respons door onduidelijke functieomschrijving - Leaufort Terug naar boven

Minder respons door onduidelijke functieomschrijving

Terug naar Nieuws

Bij het lezen van een vacature wordt een onduidelijke functieomschrijving door de potentiële sollicitant als het meest storend ervaren, gevolgd door spelfouten in de tekst en onduidelijkheid in of het ontbreken van de functie-eisen. Ook het ontbreken van een salarisindicatie vindt men storend.

Aan 9 op de 10 vacatureteksten mankeert wel het een of ander, waardoor minder respons verkregen wordt dan wanneer een goede vacaturetekst gehanteerd wordt. De effectiviteit van vacatures wordt veelal gerelateerd aan de media die worden ingezet om de vacatures te promoten (het bereiken van potentiële werknemers). Maar de werkelijke effectiviteit is meer gelegen in de inhoud, opzet, opmaak, boodschap en wervingskracht van de personeelsadvertenties (het bewegen van mensen).’

Veelvoorkomende missers

Werkgevers denken erg vanuit hun organisatie wanneer ze een vacaturetekst opstellen: ‘Je ziet bijvoorbeeld dat werkgevers interne functiebenamingen noemen, terwijl dat niet de woorden zijn waarop potentiële sollicitanten zoeken. Daarnaast hebben werkgevers de neiging om erg veel over de organisatie te vertellen, hoe goed ze bijvoorbeeld wel niet zijn, terwijl vergeten wordt om te vertellen wat men de sollicitant te bieden heeft. De baan wordt dus niet verkocht. Als je bedenkt dat 80 procent voor een baan kiest en maar 20 procent voor een werkgever, kun je je afvragen of dat de juiste strategie is.’

Aansluiten bij doelgroep

Zeker met een krappe arbeidsmarkt is het heel belangrijk om aan te sluiten bij de doelgroep: ‘Speel in je vacaturetekst in op de beweegmotieven van mensen. Werkgevers moeten beseffen dat er een goede balans moet zijn tussen bereiken (welke media gebruik je) en bewegen (hoe raak je iemand in het hart zodat hij ook reageert). Het lijken open deuren, maar in de praktijk wordt het nog onvoldoende opgepakt. Overigens doen bedrijven waarin arbeidsmarktcommunicatiespecialisten de recruitment doen het wel iets beter dan organisaties waarin recruitment een van de vele taken van een P&O-medewerker is.’

Gebrekkige informatie

Uit de cijfers blijkt dat gebrekkige informatie een veelvoorkomende bron van ergernis is voor veel sollicitanten. Zo wordt een onduidelijke functieomschrijving door bijna de helft (46 procent) van de mensen als storend ervaren en staat daarmee op de eerste plek. Daarnaast vindt men het storend als werkgevers niet duidelijk zijn over de verwachtingen die zij hebben van de kandidaat of daar helemaal niets over vermelden. Men wil zich kunnen identificeren met een baan. Wat informatie betreft vindt men ook het ontbreken van een salarisindicatie, de standplaats en contactgegevens hinderlijk. Duidelijk en volledig zijn wordt op prijs gesteld, want (te)veel tekst in een vacature lijkt met 12 procent een veel minder grote irritatiebron.

Taalfouten

De ergernissen houden echter niet op bij de onduidelijkheid of onvolledigheid van informatie. Ook de schrijfstijl van de vacature gaat niet zomaar aan hen voorbij. Zo is een goede spellingcontrole geen overbodige luxe voor werkgevers: ‘Spelfouten in de tekst’ is met 46 procent de nummer 2 irritatie. Naast nauwkeurigheid, wordt er door werkzoekenden ook een beroep gedaan op de creativiteit van werkgevers: clichés in de tekst worden door één derde (31 procent) van de respondenten als storende factor aangemerkt. Formeel taalgebruik wordt in veel mindere mate als storend ervaren (14 procent).

Leaufort werving en selectiebureau hanteert een eigen stijl en houdt steeds rekening met bovengenoemde valkuilen. Het assessmentcenter wordt ook niet alleen ingezet voor selectiedoeleinden, maar wij vragen als arbeidsmarktspecialist bij kandidaten altijd na, welke argumenten er een rol speelden bij het geven van een reactie of de sollicitatie zelf.