Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Meer vrouwen aan de top? Terug naar boven

Meer vrouwen aan de top?

Terug naar Nieuws

Aangezien veel organisaties aan de top nog steeds gedomineerd worden door mannen, werken initiatieven op het gebied van talentmanagement vaak onbedoeld in het voordeel van mannen. Of in ieder geval van degenen die een macho, mannelijke manier van leidinggeven voorstaan.

Volgens het onderzoek kan zelfs het meest genuanceerde talentmanagementprogramma onderhevig zijn aan seksevooroordelen. Simpelweg omdat de directie gedomineerd wordt door mannen en hun beleid dus hun eigen kenmerken en voorkeuren reflecteert.

Stereotypes

Men verzamelde gegevens van 110 organisaties uit negentien sectoren, interviewden 30 experts op het gebied van talentmanagement en voerden online onderzoek uit bij 86 ondernemingen. Ze ontdekten dat bijna overal de toon gezet wordt door de top. In ondernemingen waar leiderschap gekenmerkt wordt door mannelijke stereotypes, worden medewerkers minder competent bevonden zodra ze atypische, oftewel vrouwelijke, kenmerken vertonen. Hierdoor blijven vooroordelen in stand en lopen organisaties het risico dat ze goed presterende vrouwen over het hoofd zien. Maar nu er onomstotelijk bewijs is dat bedrijven met een divers leiderschapsteam beter presteren dan degenen met minder diversiteit aan de top, kan dit grote gevolgen hebben.

Vooroordelen

“Bedrijven beperken hun eigen groeipotentie als ze vrouwen uitsluiten van belangrijke opleidingen en hen doorgroeimogelijkheden onthouden,” waarschuwt de onderzoeker. “Wie promotie krijgt en wie overgeslagen wordt, heeft substantiële consequenties, zowel in goede als in slechte tijden. Iedereen heeft er belang bij dat toptalent behouden en opgeleid wordt. Slimme bedrijven grijpen de kans om al het talent dat ze in huis hebben aan te boren.” Volgens de onderzoeker ligt de oplossing in het gericht inspelen op de behoefte van elke afdeling afzonderlijk en tegelijkertijd de diverse soorten seksevooroordelen die er in een organisatie leven te onderzoeken. Ook zou leidinggevenden geleerd moeten worden, hoe vooroordelen hun negatieve stempel drukken op promotiebesluiten en functioneringsgesprekken.

Daarnaast zouden alle werknemers getraind moeten worden in het herkennen van effectieve, sekse-onafhankelijke leiderschapskenmerken. Verder kunnen organisaties eens goed kijken hoe andere bedrijven dit aanpakken. Ook kunnen organisaties strategieën in het leven roepen die de kansen van vrouwen vergroten. Er is wellicht ruimte om een dialoog aan te gaan tussen de top en de medewerkers om duidelijk te krijgen wat voor soort leiders de onderneming in de toekomst nodig heeft. Tenslotte is het van belang dat organisaties in beeld krijgen hoe de aanwezigheid van vooroordelen invloed heeft op hun talentmanagementbeleid. “Als duidelijk gemaakt wordt op welke manier leiderschapskenmerken de bedrijfscultuur beïnvloeden, zijn managers beter in staat om talentmanagementsystemen te ontwikkelen die vooroordelen en stereotyperingen uitsluiten.

Onmogelijk voor vrouwen

De onderzoeksbevindingen kunnen ook helpen verklaren waarom zoveel vrouwen zich in een vrijwel onmogelijke spagaat bevinden als ze door willen breken naar de top. Als ze teveel zelfvertrouwen uitstralen, vinden de veelal mannelijke selectiecommissies hen vaak aanmatigend en arrogant. En als ze zich te bescheiden en ‘vrouwelijk’ opstellen, worden ze weer afgeschreven als incompetent. Dit bleek bijvoorbeeld ook al uit eerder onderzoek van psychologen van de Rutgers University. En onderzoek van Hudson concludeerde dat de wereldwijde recessie het vrouwen nog moeilijker maakt om een toppositie te bemachtigen. Juist nu geven mannelijke directeuren immers de voorkeur aan degenen die vertrouwde ‘mannelijke’ eigenschappen bezitten. Dit ondanks bewijs dat de empathische, emotioneel intelligentere manier van leidinggeven van vrouwen veel geschikter is om ondernemingen door moeilijke tijden te leiden.

Leaufort werving en selectiebureau assessmentcenter onderzoekt met een talentscan gericht op de mens, waarbij sekse nauwelijks een rol speelt. Juist als assessment bureau dien je je te richten op meer universele waarden, waardoor een meer objectief beeld ontstaat en het verschil tussen een mannelijke en vrouwelijke stijl toegespitst wordt op organisatie, werkveld en specifieke functie.