Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Manager blijft zitten waar hij zit - Leaufort Terug naar boven

Manager blijft zitten waar hij zit

Terug naar Nieuws

Op de lange termijn is het gras vaak niet groener aan de andere kant. Meer dan 64 procent van de Nederlandse managers denkt dat de economie in of na 2012 pas weer op het niveau van 2007 komt. Dit is redelijk laat, maar het is wel een reële verwachting. 71 procent van de Nederlanders heeft wel vertrouwen in het groeiperspectief van het eigen bedrijf in het komende jaar.

Bijna driekwart van de Nederlandse managers is bereid een ex-medewerker terug aan te nemen. Dit blijkt uit de recente Workplace Survey onder meer dan 3.000 financiële, human resources en algemene managers.

Economie heeft invloed

De economie heeft wel wat invloed op de beslissing om bij een bedrijf te blijven. Slechts zes procent van de ondervraagden veranderde van baan in het afgelopen jaar. 26 procent gaf aan dat ze vanwege de recessie bij hun huidige werkgever zijn gebleven. Een meerderheid, zo’n 68 procent zei dat ze geen plannen hadden om te veranderen of dat de economische situatie niet van invloed was op hun beslissing om te blijven dan wel weg te gaan. In de komende zes maanden wil slechts zes procent van de managers definitief vertrekken. 29 procent overweegt een overstap als ze een heel interessante aanbieding krijgen. ‘Ik blijf zitten waar ik zit’, zegt 65 procent van de managers.

Zorgen over vertrek

Nederlanders maken zich wel zorgen over een eventueel vertrek van hun financiële topmensen. 59 procent gaf aan daarvoor te vrezen. Toch zou maar 44 procent van de bedrijven hen een tegenbod doen. Terwijl de managers zelf daar wel voor openstaan: 64 procent zou overwegen om te blijven.

Reden is bepalend

De reden van verandering van werkgever is bepalend voor de slaagkans in een nieuwe baan en ook voor de mate waarin mensen openstaan voor een tegenbod. Wij zien in de praktijk dat mensen overstappen omdat ze bijvoorbeeld toe zijn aan verandering. Na een recessie ontstaat heel vaak het beeld dat het gras bij de buren groener is. Mensen hebben een zware tijd achter de rug en zijn toe aan een nieuwe omgeving. Wij zien in de praktijk dan ook dat een tegenbod in dat geval op de lange termijn over het algemeen geen toegevoegde waarde geeft.