Terug naar boven

Onderzoek naar effectiviteit van medewerker

Luisteren

De omzet van één van de vijf accountmanagers liep achter op die van de rest. Zijn manager vond dat de accountmanager niet goed luisterde naar klanten. Om de effectiviteit van de accountmanager te onderzoeken heeft de accountmanager een ontwikkelassessment bij Leaufort gevolgd.

Aanpak

Voor dit vraagstuk hebben we in het ontwikkelassessment van 1,5 dag, naast een werkstijlopdracht, persoonlijkheidsvragenlijst en capaciteitentest, diverse klantgesprekken nagebootst. Tijdens de evaluatiemomenten kreeg hij inzichten. Zo besefte hij dat hij op de automatische piloot het gesprek leidde en zo snel mogelijk wegging om (in zijn beleving) de klant niet lastig te vallen. Hij formuleerde tips die hij direct in de praktijk kon toepassen. Dit met wisselend resultaat, zo vertelde hij tijdens de tweede dag van het assessment. Tijdens de rollenspellen op de volgende assessmentdag was duidelijk effectiever gedrag te zien.

Resultaat

De accountmanager heeft meer vertrouwen gekregen in zichzelf. Enerzijds door de inzichten in zichzelf als persoon in het werk. Anderzijds weet hij door oefening ook hoe het luisteren op een andere manier kan. Een training praktisch communiceren gaat hem verder helpen om nieuwe routines eigen te maken. Deze stellen hem in staat om beter te luisteren.

Uitspraak van de accountmanager na het assessment:

“Je weet eigenlijk wel hoe het moet, maar het gebeurt niet! Dit assessment helpt mij om met nieuwe energie goede klantgesprekken te voeren.”

Lees meer over een ontwikkelassessment bij Leaufort.