Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 Hoe overtuig ik? - Leaufort Terug naar boven

Hoe overtuig ik?

Terug naar Nieuws

Je wilt jouw collega overtuigen van een plan dat jij wilt implementeren. Je verzamelt allerlei argumenten en denkt na over de volgorde waarop je het plan brengt. Bovendien ben jij de deskundige op dit vakgebied. Hoe kan het dat je collega uiteindelijk toch niet is overtuigd?

Aristoteles

De filosoof Aristoteles leert ons in zijn Ars Rhetorica (4e eeuw v. Chr.) de basis van het overtuigen. Hij omschrijft de drie elementen:

  • Logos – de inhoud. De logische redenering en feiten. Feiten zijn tenslotte lastig te manipuleren.
  • Ethos – geloofwaardigheid. Als je als persoon deskundig wordt gezien, ben je geloofwaardiger.
  • Pathos – emotie. Emoties spelen in op het gevoel van je gesprekspartner.
Aristoteles emotie

Emotie (on)belangrijk?

Als je geloofwaardig bent en een inhoudelijk sterk verhaal hebt, ben je er dus nog niet. Aristoteles legde de nadruk op deze twee aspecten; de emotie beschouwde hij, als grondlegger van de logica, als minderwaardig. Vinden we dit nu nog steeds zo? Het opwekken van emoties bij de ander lijkt namelijk een steeds belangrijker element te zijn om iemand te overtuigen. ‘Pathos’ gebruiken we nu vaak als ‘empathie’ of ‘sympathie’. Als je gesprekspartner emoties voelt, negeren ze zelfs de ratio.

EQ of IQ?

Ook op de werkvloer spelen emoties een steeds belangrijkere rol. Zo vindt bijvoorbeeld bijna driekwart van de managers het belangrijker dat een medewerker een hoog EQ heeft ten opzichte van een hoog IQ. EQ staat voor emotionele intelligentie en betekent dat je een goed begrip hebt van je eigen gevoelens als wel die van een ander. Managers zeggen dat medewerkers met een hoog EQ bijvoorbeeld beter zijn in het omgaan met conflicten, empatisch zijn naar collega’s en kalm blijven wanneer de druk toeneemt.

Logos vs. pathos

Ik pretendeer zeker niet aan de wijsheid van de 24 eeuwen oude grote meester te twijfelen. Alleen al omdat ik zojuist heb geprobeerd op basis van ‘logos’ het belang van ‘pathos’ aan te tonen. Wellicht is de drukte en stress die velen ervaren in de huidige maatschappij reden om voor de emotie te kiezen. Ons laten leiden door emoties is namelijk het snelst en kost het minste energie.

Tips

Daarom tot slot een aantal tips om op de emotie in te spelen in jouw overtuiging:

  • Vertel een persoonlijk verhaal om je punt duidelijk te maken.
  • Gebruik metaforen die een argument ondersteunen.
  • Durf je kwetsbaar te tonen in een gesprek door bijvoorbeeld je gevoel uit te spreken.

Bewust worden hoe jij overtuigd of je laat overtuigen? In een ontwikkelassessment bij Leaufort maken we dit samen zichtbaar op basis van jouw persoonlijkheid, waarden, capaciteiten en vaardigheden. Hoe overtuig ik? Neem gerust contact op met Martine Pennings, consultant / psycholoog, via telefoonnummer 0418-573650.

 

Bronnen: