Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 'Alles blijft hetzelfde maar jij moet veranderen' - Leaufort Terug naar boven

‘Alles blijft hetzelfde maar jij moet veranderen’

Terug naar Nieuws

Het motiveren van medewerkers is een terugkerend thema in organisaties. Hoe krijgen we medewerkers mee in een organisatieverandering? Hoe creëren we draagvlak voor alweer een nieuwe strategie? En hoe zorgen we voor loyaliteit, engagement en betrokkenheid?

Medewerkers zijn – veel meer dan wordt aangenomen – wel degelijk intrinsiek gemotiveerd. Het zijn eerder de organisatie en hun leidinggevenden die medewerkers niet in staat stellen die motivatie om te zetten in gedrag. Als dit maar lang genoeg duurt, dan zijn ze op een gegeven moment inderdaad niet meer in beweging te krijgen. Dit betoogt Guus Kok in het artikel ‘De motivatie van medewerkers in meestal niet het probleem…’ in GIDS voor Personeelsmanagement.

Interne communicatiecampagnes om medewerkers te motiveren mee te gaan in de organisatieverandering zijn geen onzin, maar richten zich niet altijd op de oorzaak van het probleem. Te gemakkelijk wordt de oplossing van een organisatieprobleem teruggebracht tot een motivatieprobleem. Terwijl het werkelijke probleem er in is gelegen dat het handelen van de organisatie en zijn bestuurders niet klopt met de intenties die ze zeggen te hebben.

Om daadwerkelijk te kunnen veranderen moeten medewerkers wel in de gelegenheid zijn en over de middelen beschikken om motivatie om te zetten in gedrag. Sturen op gedrag terwijl er feitelijk niets verandert in de omgevingsfactoren is een hachelijke zaak. Je zegt dan tegen een medewerker ‘Alles blijft hetzelfde, maar jij moet veranderen’.

De kern van het probleem van de niet-gemotiveerde medewerker zit vaak in de vorm van organiseren en de onderliggende mentaliteit of oriëntatie. Zeker in de westerse cultuur is de systeemgedreven vorm van organiseren in zowel de publieke als de private sector dominant. Ze is gericht op beheersing, waarbij technologie, regelgeving en rapportagelijnen worden ingezet om het gedrag van medewerkers te kanaliseren naar een gegarandeerd organisatieresultaat.

Ook de oplossingen voor problemen worden al snel gezocht in beheersing; er wordt nagenoeg niet gekeken naar de werkelijke oorzaak van de ‘demotivatie’. Om de kern van het probleem te raken, dient het organisatieconcept te worden geanalyseerd en waar nodig veranderd. De demotivatie van medewerkers kan uiteenlopende oorzaken hebben zoals systemen die niet goed op elkaar aansluiten, slechte communicatie, onduidelijke taken, onvoldoende fit tussen de functie en de werknemer, etc. Een organisatie behoort zo te worden georganiseerd dat de hinderingen en beperkingen die werknemers ervaren, zoveel mogelijk worden weggenomen. Door deze te verwijderen kan iedere werknemer gemotiveerd en optimaal presteren. Niet zelden leidt dit ook tot verandering van het beleid.

Bron: GIDS voor Personeelsmanagement (gidsonline.nl)