Warning: Use of undefined constant ddsg_language - assumed 'ddsg_language' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /srv/psa02/leaufort.nl/httpdocs/wp-content/plugins/sitemap-generator/sitemap-generator.php on line 45 De toekomst van coaching - Leaufort Terug naar boven

De toekomst van coaching

Terug naar Praktijk / Thema's

Het wordt steeds gebruikelijker om te werken aan persoonlijke ontwikkeling door middel van coaching. Is coaching een trend van de afgelopen jaren of bestaat het al veel langer? En hoe ziet de toekomst eruit?

Waarom is coaching zo populair?

Zowel kwantitatief en kwalitatief wordt steeds meer gevraagd van medewerkers:

  • Toename in verantwoordelijkheden waardoor meer gevraagd wordt van medewerkers;
  • Toenemende complexiteit in taken en verantwoordelijkheden;
  • Toename van snelheid en het tempo in de verandering van de werkprocessen;
  • Toename mobiliteit van arbeid; een jarenlange stabiele werkomgeving is niet meer de norm.

Medewerkers vragen zich af hoe ze deze complexiteit de baas kunnen blijven. Zij verliezen de houvast die ze uit hun omgeving haalden (extern), en moeten dit dus in zichzelf zoeken (intern). Ze moeten sturing geven aan hun eigen persoonlijkheid. Een coach kan ondersteunen om beter te presteren en vertrouwen te ontwikkelen.

Hoe is het coachen ontstaan?

Jaren ’30: Advies aan topmanagers

Begeleiding van topmanagers door organisatiepsychologen en andere deskundigen, met ideeën over het menselijk functioneren, komt in trek vanaf de jaren ’30. De aandacht gaat uit naar de motivatie en ontwikkeling van medewerkers voor betere prestaties en verkoop.

Jaren ’60: Belangstelling psychologie

In de jaren ’60 en ’70 ontstaat een grotere belangstelling en kennis voor psychologie en dat heeft een sterke invloed op de opkomst van coaching. Bedrijven groeien en diverse leiderschap theorieën ontwikkelen. In de jaren ’80 wordt de term ‘coaching’ meer erkend als een aparte dienstverlening. Reden hiervoor is dat (coach) technieken uit de sport naar het bedrijfsleven worden gekopieerd en dit erg succesvol blijkt.

Jaren ’90: Explosie!

In de jaren ’90 komen talloze opleidingen voor coaching en het aantal mensen dat zich ‘coach’ noemt, stijgt explosief. Een professionaliseringslag met certificering, verenigingen en congressen is nodig om deze wildgroei aan coaches in goede banen te leiden. Deze opwaartse trend zet zich door. De interesse in coaching blijft groeien en is tegenwoordig een gangbare term in het bedrijfsleven. Door de crisis daalt het aantal coaches nu licht. Toch ziet de toekomst er rooskleurig uit.

Naar ‘evidence based’ coaching

Webinar, video chat en Skype worden door coaches tegenwoordig steeds meer ingezet, waardoor efficiënt en op afstand gesprekken kunnen worden gevoerd. Ook worden coaching methodes en de effectiviteit daarvan veelvuldig wetenschappelijk onderzocht en onderbouwd. Nieuwe kennis uit de neuropsychologie wordt toegepast om inzicht te krijgen in hoe het brein werkt en vertaalt naar de coaching praktijk.

Een professionele toekomst

Door een toenemende vraag en concurrentie zal de professionaliteit in het vak groeien. Hoger geschoolde coaches en normering via certificering zorgen voor een hogere kwaliteit. Daarnaast zullen steeds meer medewerkers zichzelf willen ontwikkelen met behulp van coaching. Mensen willen namelijk werken en leven volgens de normen en waarden die zij belangrijk vinden, coaching helpt om hier inzicht en sturing aan te geven. Coaching kan ingezet worden op alle niveaus in organisaties en wordt inmiddels volledig geaccepteerd.

In het volgende artikel over coaching onderzoeken we de verschillende methodes die gebruikt worden.